Vi introduceres til Bad-Ass Old Bruce Wayne, da han kører en Formel 1-racer ned ad byens gader i Gotham. Jeg blev mindet om Paul Newman, den smukke Silver Fox-skuespiller, der er kendt for også racerbiler, men jeg er ikke sikker på, at nogen yngre seere får referencen. Fordi løbet omtales som ”Newman -eliminering”, er jeg muligvis ikke den eneste.

Det førte til, at jeg spekulerede på, hvem det tilsigtede publikum var til denne originale animerede film. De, der kender historien om Batman: The Dark Knight Returns – som inkluderer mange tegneserier nu – finder det gående langsomt, da elementer anerkendes, som de allerede er bekendt med. De, der ikke vil undre sig over, hvorfor Batmans gamle, og der er en pige Robin. Det er muligvis “nogen, der ønsker meget flere Batman -historier om film, så de behøver ikke at læse tegneserier.” Selvom nogen vedrørende det nu sandsynligvis ville undre sig over, hvorfor denne Batman -historie er fuld af så mange klichier, er genstande, der er blevet almindelige i de 30 år, fordi historien oprindeligt blev fortalt.

Derefter igen, fordi denne del af filmen er blevet ”gamle mænd er stadig hårde”, måske er publikum de mennesker, der læser tegneserien tilbage, når og kan lide at høre, at de ældre stadig kan være centrum af universet. Instruktøren nævner under promoveringen til del 2 (se specielle funktioner nedenfor), hvordan denne historie var den øverste anmodning fra fansen om at se animeret, så måske vil meget meget flere mennesker have det, end jeg er opmærksom på, og jeg ‘ M simpelthen ikke en del af denne gruppe.

Visuelt ligner den kvindelige reporter som Frank Miller trak hende – de andre figurer, ikke så meget. De er blevet redesignet og gjort meget mere almindeligt til at arbejde i animation. Peter Wellers stemme er fantastisk at høre, og den forbedrede karakteren i stedet for at distrahere fra den. David Selby er også fantastisk som kommissær Gordon. På den anden side troede jeg ikke, at Michael McKeans stemme overhovedet matchede det visuelle for Dr. Bartholomew Wolper. (Kreditnotat: Bruce Timm spiller Thomas Wayne, Batmans far, som er poetisk, fordi han er ansvarlig for karakterens animationsrenæssance.)

Handlingen er, hvordan Batman vender tilbage fra pension til en angiveligt kureret Harvey Dent og en mutant bande (der ser meget 80’erne ud med det pigget hår og Star Trek Geordi -brillerne). Problemet med en historie om, hvordan “ting er forskellige nu”, er, at vi alle har hørt, at så mange, adskillige gange i vores underholdning, og vores historier nu er fulde af årvågenheder. Ingen af os tror, at regeringen eller politiet er der for at hjælpe os mere, så denne historie føles meget velkendt. Heck, for mange tegneserier er det, som industrien har fodret med det, og hvad den inspirerede i årtier. De bits, som alle husker, med Superman og Joker, vises i del 2, der skal næste år.

Selvom jeg var skuffet over, at stilen ikke meget nærmere følte Miller’s, så dette virkelig cool ud på mit HD-storskærms-tv. Animationen var glat og let at gå tabt i, som en verden på egen hånd. Historien var dog ikke så dyb, uden de meningsfulde billedtekster, der tilbyder intern monolog, som tilføjede meget humør og atmosfære til den trykte version.

De ting, der gjorde historien visuelt dynamisk og karakteristisk på den trykte side, er desværre gået tabt i behovet for at få billederne til at bevæge sig. Miller’s udviklinger med at bruge for eksempel TALS-HEAD TV-skærme omfattede sidelayoutet som helhed med det overlappende kunstværk. Her er hvert billede på fuld skærm, så historiefortællingen er meget mere ligetil. Parallelismen med flere ting, der foregår på én gang, går tabt, hvilket giver Dark Knight returnerer lidt af en dumbed-down følelse.

Derefter var det nødvendigt at passe ind i de andre film. Dette burde have været den første animerede Batman -film, ikke den 15. i DCU -serien, men de havde brug for succes for disse andre for at komme til denne. Imidlertid har 15 minutter ind i den time-og-femten minutters film ikke været meget spændende at se på. Der er selvfølgelig nikker til klassiske paneler såvel som hyldest til atmosfæriske filmskud, men det puster ikke den ellers flade historiefortælling markant.

Efter min mening var Miller’s historie aldrig stor på egen hånd – det var den måde, han fortalte den, der var forskellig for tegneserier og ekstremt frisk på det tidspunkt, der fik The Dark Knight tilbage til en moderne klassiker. Han udviklede et nyt historiefortællingssprog, et vi nu tager for givet. Det er gået tabt her i animationen. Jeg tror, de kunne have gjort noget som visuelt betydningsfuldt, men det ville have krævet meget flere penge og et meget mere kunstnerisk orienteret udviklingshold, og jeg formoder, at Warner ikke søgte efter den slags projekt i disse dage.

Derefter har Warner et problem med at vælge materiale. De er nødt til at gøre de bedst kendte historier i køb for at få det salg og opmærksomhed, de har brug for for at gøre projekterne vellykkede. De har også brug for fristående historier, der har noget som en konklusion, som stadig er sjældne. Originalt arbejde er meget merenull